Peter Pot contractverlenging op weg naar de 2e klasse.

15 februari 2018 8:45

Afgelopen seizoen degradeerde vv Steenwijk naar de vierde klasse en nam het na enkele sportief teleurstellende seizoenen afscheid van de hoofdtrainer. Het nieuwe gezicht op deze plek is Peter Pot. Peter die vrijwel alle jeugdteams van Roodwit doorlopen heeft is dus geen onbekende in onze vereniging. Inmiddels speelt ‘Potovic’ alweer vele jaren met zijn generatiegenoten in het vierde elftal. Het zal wel zijn laatste klusje als voetballer zijn. Na zijn jeugdjaren verkaste Peter samen met Foppe de Haan naar sc Heerenveen om betaald voetbal te gaan spelen. Daarna heeft hij als voetballer nog bij enkele gerenommeerde clubs gespeeld als Hoogeveen, HZVV, Flevoboys en Olde Veste. Bij deze laatstgenoemde vereniging begon Peter zijn trainerscarrière met het tweede elftal. Vervolgens streek hij neer in Sint Jansklooster waar hij bij de plaatselijke VHK hoofdtrainer werd. Dit seizoen is Peter zijn eerste seizoen als hoofdtrainer van zijn jeugdliefde.

Bij het aantrekken van Peter zo ergens begin 2017 werd er uitgebreid gesproken over de mogelijkheden en over de beschikbare selectie van het eerste elftal dat op dat moment nog boven de denkbeeldige degradatiestreep staat in de derde klasse. Hoe anders is de situatie als enkele maanden later het seizoen 2017/2018 van start gaat. Roodwit degradeert naar de vierde klasse, raakt enkele ervaren spelers kwijt of spelers komen niet, en er zijn problemen met overschrijvingen. Het zijn de problemen waar je mee geconfronteerd wordt als hoofdtrainer bij een club die het de afgelopen jaren sportief flink voor de kiezen heeft gekregen.

Het goede werk van Voetbal Technische Zaken (VTZ) heeft geresulteerd in de terugkeer van enkele ervaren rotten als doelman Gerwin de Groot en captain Klaas Busscher. Dat is een welkome aanvulling voor de zeer jonge selectie. Enkele junioren en eerstejaars senioren krijgen de tijd en kans om zich in het eerste elftal te spelen, maar volgens Pot heeft het nog wel tijd nodig voordat deze jongens iedere week een constant niveau behalen.
Daarbij prijst Peter de samenwerking tussen de jongens die in het eerste en die in het tweede elftal spelen. “Er is niets te merken van tegenstrijdige belangen. De jongens ondersteunen elkaar en dat is op de trainingen terug te zien.”

Al vroeg in het seizoen hebben we afscheid moeten nemen van de trainer van het tweede elftal, Martijn de Vries. Alle begrip voor deze beslissing was aanwezig bij alle partijen. De heren van VTZ (Sebastiaan, Arjan en Jan) hebben veel energie gestoken om deze kwestie een positieve draai te geven. “Ik moet zeggen dat dit op zeer goede wijze is opgepakt door alle teams, inclusief de lagere senioren en het zaterdag team”, aldus Peter. Ook de rol van hersteltrainer Ruud Schepers heeft hierin een belangrijke rol gespeeld. Ruud heeft zich opgeworpen het tweede elftal onder zijn hoede te nemen, met de steun van twee gemotiveerde leiders: Rik Kingma en Jurriën Schuringa. Daarnaast prijst Peter zich gelukkig dat hij Sander Jonkers dit seizoen als assistent naast zich heeft. Sander zal komend seizoen de functie van jeugdcoördinator gaan bekleden en zal daarbij een belangrijke spil zijn in de ontwikkeling van jeugdspelers tot volwassen voetballers. “In de huidige selectie zien we natuurlijk al veel jongens die uit onze jeugd afkomstig zijn, en daarmee zijn we een herkenbaar elftal. Het eerste elftal bestaat voor het overgrote deel uit Steenwijkers, en dat willen we in de toekomst ook nastreven.”

Met Hans Verbeten, de zwager van Peter als teamleider heeft Peter natuurlijk een geweldige Roodwitter naast zich, die alle bijzaken goed weet te regelen. “Als elftal kunnen we ons daardoor positief profileren. We hebben daar de juiste staf voor beschikbaar." Als club hebben we het afgelopen jaar ook al flinke stappen voorwaarts gemaakt: een ommezwaai op bestuurlijk vlak en een zeer capabele en gemotiveerde VTZ.” We zijn met zijn allen de goede weg ingeslagen: met hulp van iedereen kan dat resulteren in dat vv Steenwijk over enkele jaren een stabiele 2e klasser is. “We zullen het met z’n allen moeten doen: van de talentvolle spits, die er ieder seizoen twintig in schiet tot aan de mensen die achter de schermen hun bijdrage leveren.”
Voor dit seizoen hoopt Peter dat de positieve prestaties van de laatste maanden kunnen worden voortgezet. De start was moeilijk voor deze jeugdige groep, maar de punten beginnen nu binnen te stromen. Steenwijk staat zelfs aan de leiding voor het binnenhalen van de tweede periodetitel. “Het zou een leuke bekroning zijn voor deze jongens wanneer ze aan het eind van het seizoen nog mogen spelen om promotie naar de derde klasse. Zover is het nog niet, maar als iedereen er hard aan blijft werken is het zeker mogelijk.” Voor het volgend seizoen hoopt Peter dat de selectie compleet blijft. Er zit nog veel rek in deze groep. De jonge jongens ontwikkelen zich goed en krijgen bij Roodwit de kans om wedstrijden te spelen en naar een hoger niveau te groeien. Ook wordt er hard gewerkt aan een uitbreiding van de selectie. “De selectie zou in de breedte een impuls kunnen gebruiken. Daarom kijken we gericht naar enkele versterkingen. We denken daarbij vooral aan jongens die iets met de club hebben. We willen vooral een herkenbaar elftal blijven.”

“Kunnen we dat bewerkstelligen? Natuurlijk! Iedereen draagt zijn of haar steentje daar aan bij. We zijn positief bezig. De goede weg is ingeslagen en dat zal zeker tot resultaat gaan leiden”, Aldus Peter.