Nieuwe teamindeling seizoen 2018-2019

1 juni 2018 20:00

Allereerst wil ik graag van de gelegenheid gebruik maken om Gerrit Greven en Reni Kroon hartelijk te bedanken voor de enorme inspanningen die zij de afgelopen jaren geleverd hebben. Ik durf te stellen dat het met name aan deze heren te danken is dat er weer met grote regelmaat plezier en spelvreugde te zien is binnen ons jeugdvoetbal.

Ten tweede wil ik alle trainers en jeugdcoördinatoren hartelijk bedanken voor de geleverde inspanningen in het afgelopen seizoen. Met veel plezier kan ik zeggen dat wij het overgrote deel van deze groep mensen ook volgend jaar hebben kunnen behouden voor onze jeugdafdeling. Goed nieuws!!

Vanuit de jeugdafdeling is nog meer goed nieuws te melden. Het doorstromen, inpassen en opnemen van jeugdspelers binnen onze seniorenselectie is uiteindelijk het doel van onze jeugdtrainers. Afgelopen jaar hebben jongens als Robin Mertens, Yannick Wagteveld en Brian van Meerwijk laten zien dat je als A-junior een plaats binnen ons eerste elftal kan bemachtigen. Recent nog hebben ons eerste en tweede team regelmatig B-junioren opgenomen in hun selecties en ik spreek uit eigen ervaring, wanneer ik zeg dat zij allen hun meerwaarde hebben getoond bij de senioren. Puik werk van de jeugdafdeling!

Inmiddels hebben we alweer enkele weken de blik op het nieuwe seizoen.
In samenspraak met de jeugdtrainers, de commissie VTZ (Voetbal Technische Zaken), de trainersstaf van het eerste en tweede selectie, zijn wij de laatste weken druk bezig geweest met de nieuwe teamindeling voor het voetbalseizoen 2018-2019.

Uitgangspunt is ten allen tijde om het belang van de jeugdspelers voorop te stellen. Dat wil zeggen; wij streven ernaar om iedere jeugdspeler/ -speelster op zijn of haar niveau plezier en uitdaging in het voetbalspel te bieden.
Bij de indeling van dit jaar hebben wij ons oor goed te luister gelegd bij de jeugdtrainers en -coördinatoren. Daarnaast hebben wij, in volgorde van belangrijkheid, rekening gehouden met:
- nieuwe spelvormen van de KNVB (zie bijlage)
- de kwaliteit en ontwikkeling van onze jeugdspelers
- teams (vrienden/vriendinnen) bij elkaar houden
- eventuele samenwerking met Olde Veste
- doorstroming naar de senioren

Alles afwegend zijn we tot de nieuwe teamindeling gekomen. Deze nieuwe indeling roept wellicht vragen op. Daarom organiseren wij op woensdag 13 juni van 19:00 uur tot 20:30 uur een inloopavond in onze kantine.

Een speciaal woord wil ik richten aan de nieuwe JO17 voetballers.
Vooral bij deze groep streven wij ernaar om jongens uit te dagen om het maximale uit hun voetbalkwaliteiten te halen. Het volwassen-/ prestatievoetbal komt voor hen steeds dichterbij en één van onze doelen is om de jongens elkaar naar een hoger niveau te trainen.

Ik wens jullie veel plezier tijdens de laatste toernooien!

Met vriendelijke groet,

Sander Jonkers
Technisch Jeugdcoördinator

BIJLAGE: VOORLOPIGE NIEUWE TEAMINDELING VOETBAL SEIZOEN 2018-2019

DE NIEUWE WEDSTRIJDVORMEN VOOR PUPILLEN
Het amateurvoetbal is vanaf dit seizoen (2017/’18) gestart met de invoering van de nieuwe wedstrijdvormen voor pupillen. Na een uitvoerig onderzoeks- en aanlooptraject spelen de onder 8 en onder 9-pupillen vanaf dit seizoen 6-tegen-6-wedstrijden op een bijna kwart veld.
Door op kleinere velden en in kleinere teams te spelen komen zij vaker aan de bal en gaan ze meer dribbelen, schieten, samenspelen en scoren. Het spelen op een kleiner veld sluit bovendien beter aan op de belevingswereld van deze kinderen. Dit alles draagt bij aan het uiteindelijke doel: het vergroten van het spelplezier en de ontwikkeling van deze pupillen.

Vervolgstappen
Vanaf het seizoen 2018/’19 worden de nieuwe wedstrijdvormen verder ingevoerd in het amateurvoetbal. De onder 10 pupillen gaan vanaf dat seizoen ook 6 tegen 6 wedstrijden spelen op een bijna kwart veld. De onder 11 en onder 12 pupillen gaan vanaf dan 8 tegen 8 wedstrijden spelen op een bijna half veld.
De totale invoering van de nieuwe wedstrijdvormen in het pupillenvoetbal wordt dus gespreid over twee seizoenen. Zodoende krijgen clubs voldoende de tijd om de veranderingen zorgvuldig door te voeren binnen hun vereniging. Want de clubs zijn dé sleutel om dit voor kinderen tot een succes te maken.

Meer informatie is te vinden op: