Vriendinnendag vv Steenwijk groot succes

25 juni 2018 8:45

Vorig jaar werd het voor heel Nederland duidelijk: voetbal is niet alleen voor mannen. Tijdens het EK voor vrouwen 2017 wonnen de Oranjevrouwen in de finale van Denemarken. De oranje leeuwinnen waren in één klap de heldinnen van heel voetballend en niet-voetballend Nederland.

Door:  Marja Heida

Veel meiden die voetballen bij vv Steenwijk zagen bijna alle wedstrijden van het EK. Maar zij wisten lang voor dat EK al dat voetballen ook een sport voor meisjes is; Shannon (15 jaar) speelt namelijk al vijf jaar voetbal, en Iris (ook 15) stond als 7-jarige al op het voetbalveld. Allebei bij vv Steenwijk natuurlijk, volgens beide sportievelingen leer je bij die club namelijk niet alleen goed voetballen, het is er ook nog eens heel gezellig. En daarom zouden alle meisjes die vrijdag naar de vriendinnendag van vv Steenwijk waren gekomen allemaal lid moeten worden van de voetbalclub, vinden ze. Want naast de trainingen waar je steeds beter leert voetballen, worden er door de club ook veel leuke andere activiteiten georganiseerd, zo vertellen ze enthousiast. Teamuitjes bijvoorbeeld, of voetbalkampen. “Het is hier echt heel gezellig en heel leuk” herhalen ze nog maar eens, voor het geval ik nog niet overtuigd was.

Amy en haar vriendinnen die zich hebben opgegeven voor de sportieve vriendinnendag vinden het ook erg leuk bij vv Steenwijk en zijn zeker al overtuigd dat voetballen bij vv Steenwijk heel gezellig is. Ze doen enthousiast mee aan de spellencarrousel die wordt georganiseerd, net als alle andere meiden. Tussen de 8 en de 15 zijn ze, de vijfendertig meiden die op de kennismakingsdag zijn afgekomen. Samen met zo’n vijfentwintig meiden die al bij vv Steenwijk voetballen stappen ze per groepjes van tien de Oranje experience bus in. Daar krijgen ze virtual reality brillen opgezet, en dan lijkt het alsof je zomaar in de kleedkamer van het Nederlandse damesteam staat, en samen met hen het veld oploopt en een wedstrijd speelt. Het voelt net echt, je hoort en ziet precies wat de voetbaldames zelf ook hebben meegemaakt. Buiten de bus staat de trofee die het vrouwenteam op het EK van 2017 won; daarmee wil iedereen wel op de foto.

Op het voetbalveld van vv Steenwijk wordt ondertussen door de andere groepjes overal gevoetbald en balspellen gespeeld. Er wordt veel gerend en gelachen, en er worden baltrucjes geleerd en wedstrijdjes gedaan. Bij een van de spellen wordt dribbelen geleerd; als een vrolijke ballenpolonaise wordt er achter elkaar aan gedribbeld. De trainers van vv Steenwijk begeleiden vrolijk en vol enthousiasme de spellen op het veld.

Er zijn nu drie meidenteams bij vv Steenwijk, dat mogen er best meer worden, zo vertellen Esther en Aletta van vv Steenwijk die de vriendinnendag hebben georganiseerd. Doordat na de zomer de meeste meiden van het huidige MO17 (meiden onder 17) gaan stoppen, en de meiden van MO13 en MO15 doorschuiven naar de nieuwe MO15 en MO17 teams, is er vooral bij de meiden onder de 13  en onder de 15 nog plek. We hopen dat er steeds meer meisjes komen voetballen, geeft Esther aan, en deze vriendinnendag leek ons een goede manier om meiden te laten zien hoe leuk voetbal is.

Zal er volgend seizoen een compleet nieuw meidenteam op het voetbalveld staan? Als het aan de organisatoren van de vriendinnendag, het viertal middelbare scholieren dat hen daar bij hielp en alle trainers en speelsters van vv Steenwijk ligt wel. Zij maakten er een heel afwisselende en actieve (en jawel; ook gezellige!) middag van, die door alle meiden leuk werd gevonden. Roxanne (8 jaar) weet het nu dan ook zeker; zij wil na de zomervakantie op voetbal! Het aanmeldingsformulier dat in haar goodiebag zit gaat ze aan haar moeder geven. De rest van de goodiebag die ze na afloop van de vriendinnenmiddag kreeg houdt ze zelf. Op het veld wordt nog snel een potje voetbal gespeeld door de meiden van MO17, die beschouwen vandaag waarschijnlijk gewoon als een extra training. Maar dan wel een heel gezellige.

FOTO's VRIENDINNENDAG: Zie Menu-Interactief-Mediagallery-vriendinnendag 2018