In memoriam Anne van der Meulen

12 maart 2020 15:45

De donderdagnacht 12 maart op 74-jarige leeftijd overleden Anne van der Meulen is meer dan 60 jaar lid geweest van vv Steenwijk, waarvan hij erelid was. Een roodwitter in hart en nieren is niet meer. Tot voor kort was hij nog heel vaak op De Nieuwe Gagels te vinden om klusjes op te knappen.

Zondag 19 januari heeft hij vanaf de tribune voor het laatst het eerste elftal in actie gezien, dat na een matig begin de 0-2 achterstand tegen FC Oldemarkt goedmaakte (2-2). Zijn gezondheid was toen al niet best, maar verslechterde daarna in rap tempo.

Vanaf zijn dertiende jaar is Anne lid geweest van Rood-Wit. Hij begon in de B-jeugd, versloeg met de A-junioren in de zestiger jaren het toenmalige eerste elftal (!) en kwam reeds als zestienjarige in dat eerste terecht. Hij werd met Rood-Wit kampioen van de vierde klas (1967) en vervolgens van de derde (1970), tweede (1977) en eerste klas (1978), waardoor de in die tijd hoogst haalbare afdeling in het vaderlandse amateurvoetbal werd bereikt: de hoofdklasse.

Tot zijn 42e (dus bijna 27 jaar lang!) zette Anne zich in voor de hoofdmacht van de  Steenwijk, waarmee hij liefst vijf seizoenen in de hoofdklasse speelde.

Daarover vertelde hij: ‘Het mooiste jaar in de hoofdklasse was het seizoen waarin wij gedoemd leken te degraderen. We stonden tien punten achter, maar we wonnen daarna vijf wedstrijden achter elkaar. De eerste zege in de rij was bij Rohda Raalte, de laatste tegen Rheden. Onvergetelijk.’

Voor Anne was tevens een hoogtepunt het duel tegen de Los Angelos Aztecs op Sportlust in het najaar van 1979. De Aztects werden getraind door Rinus Michels en behalve Wim Suurbier speelde ook Johan Cruijff in het team. Anne bedong  - met succes – dat hij na afloop het shirt van Cruijff mocht incasseren en dat liet hij prompt inlijsten.

De vriendschappelijke ontmoeting tegen PEC Zwolle in augustus 1978 verliep minder voorspoedig. Na een botsing met Rinus Israel brak Anne een been en was hij geruime tijd uitgeschakeld. In de Zwolse ploeg speelde Ron Jans mee en trainer was de later nog enkele jaren  in Steenwijk woonachtige Fritz Korbach.

Jeugdtrainer

Anne heeft zo’n 650 wedstrijden voor Steenwijk gespeeld, was zestien jaar jeugdtrainer en tevens een zestal jaren bestuurslid. Hij kwam er achter, dat dit eigenlijk niks voor hem was. Zelf zei hij daarover: ‘Het leek me allemaal leuk om te doen en we hebben gezellige momenten gekend, maar ik voelde me toch beter op mijn plaats door concrete klussen uit te voeren.’

En dat heeft clubman Van der Meulen tot voor kort met volle overgave gedaan. Zoals snoeiwerk, klusjes op en rond het veld, maar ook schoonmaakwerkzaamheden en opknapbeurten. Heel lang is hij bezorger van het clubblad geweest.

Anne heeft hoogte- en dieptepunten meegemaakt in de historie van ’zijn’ Rood-Wit, dat acht jaar geleden na een aantal moeilijke jaren onder leiding van zijn zoon Erik als trainer-coach opnieuw de eerste klas bereikte. En dat bovendien in  het jaar van het 100-jarig bestaan, dat daardoor in 2012 extra glans kreeg. Anne heeft met volle teugen genoten van de successen en kon de sportieve teruggang maar moeilijk accepteren. Vorig seizoen lukte het vanuit de vierde klas de weg omhoog te hervinden. Wat daarvan het vervolg zal zijn, zal Anne van der Meulen niet meer mogen meemaken.

HENK YMKER

Als topscorer in 1967, toen hij de Trofee van het Steenwijker Dagblad won.

In actie als speler in 1972 (rechts).

Anne verlaat in de zeventiger jaren het veld na het duel tegen AZ en wordt geflankeerd door de neven Cees (links) en Kees Kist, welke laatste toen bij AZ speelde.

Het kampioenselftal uit 1978, dat de hoofdklasse bereikte. Anne staat op de foto als vierde van rechts naast trainer Gerrit de Vries.

Met de witkar om het hoofdveld weer in orde te maken.