Old Stars tweede competitieronde

2 maart 2022 13:30

Walking Football competitie: Vitesse’63 Old Stars verstevigt koppositie
Meppel - De Noordelijke primeur van de Walking Football competitie met vier clubs kende na de eerste ronde in Koekange een goed vervolg in Meppel. Onder goede weersomstandigheden werd er op het kunstgras van FC Meppel met volle inzet gevoetbald. Tijdens de eerste ronde werd er 29 keer gescoord, maar in de tweede ronde konden er 36 doelpunten genoteerd worden. Na de tweede competitieronde liep Vitesse’63 verder uit en gaat riant aan kop.

Tijdens de eerste Noordelijke competitie Walking Football wordt er bij elke deelnemende club een competitieronde afgewerkt. Vitesse’63 beet op 11 februari jl. het spits af. Twee weken later was FC Meppel aan de beurt, dat onlangs is gestart met een Old Stars afdeling en dus nog in de beginfase verkeert. HZVV, Vitesse’63 en Steenwijk hebben al wat meer ervaring met Walking Football voor zestigplussers. De minimum leeftijd is zestig jaar, maar er mag één speler meedoen die jonger is, maar niet jonger dan 55 jaar. Met het experiment een competitie te starten voor zestigplussers hopen de deelnemers meer aandacht te kunnen geven aan Walking Football, maar ook om potentiële leden over de streep te trekken die het nu misschien wat te weinig voetbal vinden.

Bij FC Meppel lieten de zestigplussers zien dat het spelletje, waarbij niet hard gelopen mag worden, door menig zestigplusser goed gespeeld wordt. Begonnen wordt met een stevige warming up waarna even de koppen bij elkaar worden gestoken om de tactiek door te spreken zoals FC Meppel Old Stars op onderstaande foto laat zien.
FOTO 1
De wedstrijden duurden twintig minuten en stonden, net als tijdens de eerste ronde, onder leiding van de scheidsrechters Arnold Leenders en Jelis van der Laan die zich weer van hun beste kant lieten zien.
De wedstrijden werden op twee velden vlot achter elkaar gespeeld volgens de regels van het Walking Football. Vitesse ’63 maakte haar favorietenrol voor de titel tijdens de tweede competitieronde in Meppel dubbel en dwars waar. In haar eerste duel werd FC Meppel met 7-1 verslagen. In de tweede wedstrijd versloeg Vitesse ’63 het zwaar gehavende HZVV, dat maar liefst vijf spelers miste, met 9-2. Door de bereidwilligheid van spelers van Vitesse ’63 om met HZVV mee te spelen, konden de Hoogeveners een team op de been krijgen. Ook dat kan bij Walking Football! Steenwijk blijkt voor de koploper een echte ‘angstgegner’ te zijn, want net als in Koekange hield de ploeg Vitesse ’63 knap op een gelijkspel: 1-1.
FOTO 2

Steenwijk startte met een 1-1 gelijkspel tegen HZVV, dat lang met 1-0 voor stond. Daarna versloeg Steenwijk FC Meppel met 4-1. HZVV won na een gelijkspel tegen Steenwijk en een nederlaag tegen Vitesse’63 haar laatste wedstrijd ruim van FC Meppel (6-2). FC Meppel maakte een 2-0 achterstand goed, maar liet HZVV alsnog ontsnappen. De ploeg maakte een beduidend betere indruk dan tijdens de eerste ronde.
Op een aantal velden werd het veld heel fanatiek gespeeld. Sommige teams zoeken dan echt de grenzen op van wat nog is toegestaan binnen Walking Football. Gelukkig hielden de scheidsrechters de voetballers, soms zelfs met behulp van een gele kaart, mooi kort zonder het spel kapot te fluiten. Chapeau!

FOTO 3

Vitesse ’63 gaat na zes duels aan de leiding met veertien punten, waarna HZVV als tweede volgt met tien punten. Steenwijk is derde met negen punten en FC Meppel blijft de puntloze hekkensluiter. We zijn echter pas op de helft!
Uiteraard was er ook nog een gezellige derde helft in de kantine van FC Meppel die deze middag perfect georganiseerd hadden. Een belangrijk en niet te onderschatten onderdeel van het Walking Football.

De tussenstand na twee rondes is als volgt:
1.Vitesse ’63 6-14
2. HZVV 6-10
3. Steenwijk 6-9
4. FC Meppel 6-0

De derde ronde vindt plaats op donderdag 10 maart bij HZVV vanaf 13.30 uur en de deelnemers kijken daar na het succes van de eerste twee rondes nu al reikhalzend naar uit.
Menig coach is zich nu reeds aan het bezinnen op de tactiek van de volgende wedstrijd zoals uit onderstaande foto van Jantinus Mulder (met pet), coach van HZVV Old Stars, blijkt. Wie weet welke vondst hij voor de volgende ronde uit de hoge hoed tovert.
FOTO 4

Steenwijk verzorgt op vrijdag 25 maart de afsluiting van de eerste noordelijke Walking Football competitie.

Verslag Reinier de Boer HZVV