Noodkreet over tekort aan voetbalvelden bij VVSteenwijk

25 januari 2023 15:30

Voetballers van vv Steenwijk zijn met steeds meer, maar daardoor ontstaat veldentekort: ‘Gemeente, help ons’
Voetbalvereniging Steenwijk zit qua ledenaantal in de lift, maar de voorzieningen die daarvoor nodig zijn blijven achter. Met name het aantal velden is niet meer genoeg voor alle wedstrijden en trainingen en dus moet er uitgeweken worden. Kan dat niet anders? Vice-voorzitter Gerrit Oosterhuis denkt van wel. ,,Met extra licht zijn we een eind.”

Het aantal spelende leden van voetbalvereniging Steenwijk is de afgelopen jaren gestegen van rond de 280 naar boven de 400 en hoewel dat een succes genoemd mag worden, levert dat volgens vice-voorzitter Gerrit Oosterhuis een soort van luxeprobleem op. ,,De ruimte begint te knellen. We hebben een hoofdveld, een tweede wedstrijdveld en een trainingsveld. Dat is eigenlijk te weinig. Het is voor ons soms een grote puzzel.”

In de omgeving vinden onder meer voetbalclubs Olde Veste’54, Steenwijker Boys en vv Steenwijk onderdak. Die laatste club ligt aan de oostkant van de doorgaande Gagelsweg, de andere twee aan de westzijde. ,,Als je de ledenaantallen van de verschillende verenigingen naast elkaar legt, dan moet je constateren dat wij onderbedeeld zijn”, zegt Oosterhuis. ,,We maken als het kan gebruik van elkaars velden, maar toch.”

Brief naar gemeente
Om het capaciteitsprobleem bij de gemeente Steenwijkerland - ‘onze huismeester’ - aan de kaak te stellen, klom het bestuur van vv Steenwijk in de pen. In een brief wordt om een oplossing gevraagd, want op het moment moet er dermate met de ruimte worden geschoven dat het niet lukt om optimaal te kunnen trainen, laat staan wedstrijden te spelen. Seniorenteams die doordeweeks voetballen, spelen ondertussen alle wedstrijden uit.

Gerrit Oosterhuis: ,,Een eventuele fusie van voetbalverenigingen in Steenwijk laat zeker nog vijf jaar op zich wachten en betekent voor nu dan ook geen oplossing.”
Even wat velden erbij realiseren is volgens Oosterhuis geen optie en volgens de totale gebruikersaantallen ook niet nodig. Hij voorziet in de plaatsing van lichtmasten rond een van de velden, zodat daar ook getraind kan worden. ,,Die mondelinge toezegging hebben we gekregen”, zegt Oosterhuis, met slag om de arm. ,,Want dat was op de hoek van een tafel in de bestuurskamer en door een ambtenaar. Daar is het proces niet mee af.”

Fusie op laag pitje
Een totale oplossing voor de sportparkperikelen zou hem eventueel kunnen zitten in een fusie, maar na eerdere besprekingen tussen clubs en gemeente is dat vooralsnog op een laag pitje gezet. ,,Een eventuele fusie laat zeker nog vijf jaar op zich wachten en betekent voor nu dan ook geen oplossing.” Ondanks wat gesprekken en een enkele geïnteresseerde politicus mist vv Steenwijk betrokkenheid. ,,Dus blazen we wat harder in de bus.”

Niettemin is Oosterhuis vooral blij met de groei van de club. En als het de verenigingen lukt door ‘met de ene hand de andere te wassen’ en zodoende van elkaars terrein gebruik te maken, dan gaat dat nu nog prima. Een uitwijk naar hockey- of korfbalvelden is niet ideaal, omdat die sporten op een andere ondergrond worden gespeeld. Datzelfde geldt voor de atletiekbaan die in de buurt is ingericht.

Geen ledenstop
Het voetbalseizoen is na de winterstop weer hervat, ook voor vv Steenwijk. De club bivakkeert in de bovenste regionen van de lage vijfde klasse. Een groeiend ledenaantal zou het begin naar een stap terug omhoog kunnen betekenen. Maar dan moeten wel de faciliteiten op orde zijn. ,,We hebben ook gedacht aan een ledenstop, voor wanneer dit probleem aanhoudt. Maar zover is het nog niet. Doe ons er nog maar tweehonderd leden bij.”