VOG Verklaring

Alle vrijwilligers hebben  een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) nodig

Hockeytrainers Jan Willem G. en Luigi C. die kinderen filmden, fotografeerden of seksueel intimideerden. Zwemleraar Benno L. die schuldig is bevonden aan ontucht. Zomaar wat recente berichten in de media die de maatschappij en sportverenigingen in het bijzonder hebben doen opschrikken. Hoe zit het eigenlijk bij onze vereniging? Wat doen wij om te voorkomen dat we zelf een Benno L. of Luigi C. binnen onze gelederen hebben rondlopen?

De vv Steenwijk heeft de veiligheid van zijn jeugdleden hoog in het vaandel staan. Kinderen moeten in een veilige omgeving hun sport kunnen beoefenen. Ouders moeten met een gerust hart hun kroost aan de vereniging kunnen toevertrouwen. Daar mag geen enkele twijfel over bestaan en van de vereniging mag een maximale inspanning worden verwacht om zoveel mogelijk dat veilige sportklimaat te garanderen. Het is mede daarom dat het bestuur, op advies van de Commissie Sportiviteit & Respect (CSR), heeft  besloten dat de club alleen nog maar wil werken met vrijwilligers en trainers die een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) kunnen overleggen.

Een VOG wordt afgegeven door het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Het is een document waaruit blijkt dat iemands verleden geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving. In de sport zal een winkeldiefstal niet voor een geweigerde VOG zorgen, geweld of zedendelicten uiteraard wel. Natuurlijk is een VOG geen 100% garantie dat er niets mis kan gaan maar het is wel het minste dat je als vereniging kunt doen om personen met een discutabel strafrechtelijk verleden buiten de deur te houden. Vv Steenwijk gaat dus screenen! Te beginnen bij alle vrijwilligers en trainers die direct met jeugd te maken hebben. Het streven is om uiteindelijk alleen nog maar vrijwilligers en trainers ‘in dienst’ te hebben die een VOG kunnen overleggen.

Hoe gaat het in zijn werk? De CSR doet namens het bestuur de eerste aanzet en de aanvraag wordt gedaan. Dan krijgt de betrokkene een mail van de Dienst Justis van het Ministerie van Veiligheid en Justitie met daarin een link. Betrokkene dient dan zelf de aanvraag te voltooien. Let op: een digicode is vereist!  Enige tijd later ontvangt de aanvrager per post de VOG of, in het slechtste geval, een weigering. Alleen de persoon in kwestie krijgt de VOG of de weigering. De originele VOG dient aan het bestuur te worden overlegd; de CSR ontvangt graag een ingescande versie ter archivering.

We gaan er van uit dat iedereen nut en noodzaak van een VOG inziet en dat alle personen van wie een VOG gevraagd wordt hun medewerking zullen verlenen.

Aan onze vrijwilligerscoördinator, Angela van Olphen is in juni 2017 de honderdste VOG verklaring uitgereikt.  Inmiddels zijn meer dan 100 Roodwitters in het bezit van een VOG.