Vrijwilliger bij onze club: De kogel is door de kerk; we gaan het anders doen!

1 juni 2018 19:45

Al jarenlang worstelt vv Steenwijk met een gebrek aan vrijwilligers. Wij zijn echter niet de enige vereniging die hiermee te maken heeft en vele clubs in den lande hebben inmiddels passende, doch meestal weinig populaire, maatregelen getroffen.

Vanaf komend seizoen kan de vv Steenwijk worden toegevoegd aan dat rijtje maar met het verschil dat op de Algemene Ledenvergadering van 25 mei jl. een gepresenteerd plan met grote meerderheid is aangenomen. De kogel is door de kerk! Straks geen gebrek meer aan vrijwilligers! Ik heb hierover op deze plaats al een keer eerder iets geschreven.
Maar goed, voordat ik iedere realiteit uit het oog verlies, even melden wat er is besloten, wat er gaat gebeuren en wie hiermee te maken krijgt. Ten eerste gaat het ieder spelend lid aan en geldt het (ook) voor de ouders/verzorgers van jeugdleden onder de 16. Zij (kunnen) treden in de plaats van een jeugdlid met deze restrictie dat dit geldt voor maximaal 1 kind. Indien er meer kinderen in een gezin spelend lid zijn, hoeft dus maar voor één kind aan de hierna beschreven verplichting te worden voldaan.
Wat is de bedoeling? Alle voornoemde personen hebben vanaf seizoen 2018-2019 de verplichting om minimaal 12 uur vrijwilligerswerk per seizoen voor de vereniging te verrichten. Even ter relativering: dit is 1 (één) uur per maand! Ik kan nu een hele lijst gaan opsommen van werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd maar deze lijst staat straks op de website. Voor de hand liggend zijn in ieder geval: kantinedienst, wedstrijdjes fluiten en schoonmaakactiviteiten. Hiervoor kan men straks zelf intekenen op de website. Ons streven is om op 1 juli a.s. alles op orde te hebben. Nadere uitleg over het systeem zal voor deze datum nog volgen.
En helaas, zoals het vaker met verplichtingen gaat, wat doen we met de leden die ‘vergeten’ zijn de 12 uur vrijwilligerswerk te volbrengen? Of met de leden die zeggen “bekijk het maar, ik betaal toch contributie”. Natuurlijk volgt er dan eerst een charme offensief van onze Angela & Esther. Leden die iets dreigen te vergeten worden daar vriendelijk op aangesproken. Weigeraars zullen ervan overtuigd worden dat ze deel uitmaken van het verenigingsleven en dat het nu echt niet meer anders kan. Het zou toch mooi zijn als er straks een cultuur ontstaat waar men aan elkaar vraagt “hoeveel uurtjes heb jij al gemaakt?” En ja, als ook deze dames het niet voor elkaar krijgen, ik kan het me nauwelijks voorstellen, dan zal er een financiële consequentie volgen. In de vergadering is het ‘boetebedrag’ op €75,00 vastgesteld. Laten we het met z’n allen echter niet zover komen en gewoon de schouders eronder zetten. Denk overigens niet dat de club dit bedrag niet kan innen, sterker nog: het kan zelfs de overschrijving naar een andere vereniging in de weg staan.
Wil je alvast een voorproefje van wat ons te wachten staat? Kijk dan op de website van Oranje Zwart, daar is dit systeem al ingevoerd en werkt het naar tevredenheid. Wil je nog meer weten? Angela, Esther en Patricia Muis (verantwoordelijk vanuit het bestuur) kunnen je vragen vast beantwoorden. En oh ja, na het komend seizoen volgt een evaluatie. Dan bekijken we of dit systeem werkt en of we daarmee doorgaan al dan niet met aanpassingen.
AK