Commissie Sportiviteit & Respect

3 december 2012 is een zwarte dag in de voetbalwereld. Richard Nieuwenhuizen is een dag eerder grensrechter bij een jeugdwedstrijd en wordt ernstig mishandeld door een aantal spelers en begeleiders. Hij bezwijkt later aan zijn verwondingen en laat een vrouw en drie zonen achter. En de voetbalwereld in rep en roer.

Er is veel gezegd en geschreven over agressie op en rond de voetbalvelden. Al voor dit tragische voorval maar nog meer erna. Is dit dan het moment om eens daadwerkelijk paal en perk te stellen aan de agressie in de voetballerij? De KNVB schrapt de wedstrijden in het weekend van 8 en 9 december. In plaats van gezellig gekeuvel in de voetbalkantines worden daar nu serieuze gesprekken gevoerd. Hoe nu verder en hoe gaat het eigenlijk bij onze verenging? Nou, dat is ook lang niet altijd even best, zo wordt geroepen. Wat kunnen wij er als club aan bijdragen dat het gerotzooi rond het voetbal een halt wordt toegeroepen? De lat ligt zeer hoog. Is het immers geen utopie om te veronderstellen dat er nimmer meer gewelddadigheden plaatsvinden? Voetbal is toch emotie, oorlog, toch?

Een serieuze zaak vraagt om een serieuze aanpak en een groep van zo’n twaalf vrijwilligers gaat aan de slag met het veelomvattende en vaak besproken woorden duo ‘Normen & Waarden’. Wat houden die begrippen eigenlijk in? Wat is er eigenlijk aan regels vastgesteld die betrekking hebben op normen en waarden bij onze vereniging? Ja, we kennen de Statuten van de club waarin o.a. staat welke straffen er kunnen worden opgelegd. Maar wanneer en waarom precies? Opnieuw veel vragen dus. En ja, er bestaat ook een elftal regels. ‘De 11 van Steenwijk’, een eenvoudig reglement op een A-4tje. Het is weliswaar iets maar dat moet toch veel beter kunnen. Kortom, werk aan de winkel.

In de periode tot en met de zomer van 2013 is, door een inmiddels afgeslankte werkgroep, hard gewerkt aan een stevig gedragsreglement. Een speurtocht op internet wijst uit dat sommige verenigingen in den lande al iets hebben wat op een gedragsreglement lijkt en waarom het wiel opnieuw uitvinden? Dus een beetje van dit, een beetje van dat en wat eigen bedenksels. U kent de reclameslogan wellicht: een beetje van mezelf en een beetje van Maggi. En ziedaar: een heus en serieus Reglement Sportiviteit & Respect (RSR) ziet het levenslicht. Een stevig en goed onderbouwd document dat op de website te raadplegen is. De algemene ledenvergadering heeft het document in de voorjaarsvergadering aangenomen en inmiddels is het ‘geldende wetgeving’ binnen de vereniging. Door lid te zijn of te worden van de vv Steenwijk aanvaard en onderschrijf je automatisch het RSR.

En met een reglement alleen ben je er natuurlijk niet. Regels vragen om handhaving en controle en dus voorziet het RSR in een Commissie Sportiviteit & Respect (CSR). Deze commissie stelt o.a. naar aanleiding van binnengekomen meldingen van incidenten, maar ook op eigen initiatief, onderzoek in. Het beginsel van hoor en wederhoor wordt toegepast en uiteindelijk wordt advies aan het bestuur uitgebracht. Het bestuur kan het advies opvolgen, gemotiveerd naast zich neerleggen of van het advies afwijken. Het is te allen tijde het bestuur dat uiteindelijk besluit tot het al dan niet opleggen van sancties. Van de opgelegde sancties zal een register worden bijgehouden. Naast dit repressieve aspect zal de CSR ook bijdragen aan activiteiten die te maken hebben met sportiviteit & respect. Te denken valt bijvoorbeeld aan het (mede) organiseren van een spelregelavond en het bijwonen van en uitleg geven op ouderavonden.

Op dit moment bestaat de CSR uit een vijftal personen, te weten: Mark v.d. Meulen, Bert Grevelink, Johan van Waveren, Dennie Janssens en André Kas. Wilt u meer weten over deze materie schroom dan niet om hen aan te spreken. Mocht u vragen of opmerkingen hebben over het RSR, maak ons deelgenoot. Heeft u zelf ideeën die kunnen bijdragen tot meer sportiviteit en respect, vertel het ons. Ons mailadres is: [email protected].

En, is het probleem van agressie op en rond het voetbalveld met de invoering van een reglement nu opgelost? Is het RSR het ei van Columbus? Zeker niet, wel hebben we nu de mogelijkheid om personen die zich op enigerlei misdragen stevig aan te pakken, ongeacht of de KNVB eventueel al een sanctie heeft opgelegd. Het bestuur heeft ook aangekondigd dat zonder meer en zonder aanziens des persoons te gaan doen. Het RSR geldt voor leden en eigenlijk voor iedereen die zich op ons sportcomplex begeeft. U weet het maar vast. Laat het echter niet zover komen. Spreek elkaar gewoon aan op ongewenst gedrag. Soms best moeilijk maar het kan een hoop narigheid voorkomen.

Klik hier voor het reglement van de commissie Sportiviteit & Respect