De Roodwitte groundsmen: Het gras bij buren is niet groener dan bij ons!

29 augustus 2018 9:30

Het voetbalseizoen 2017/2018 hebben we inmiddels achter ons gelaten. En dat is misschien maar goed ook! Onze hoofdmacht moest na degradatie plaats nemen in de vierde klasse.
En dat is niet het niveau waarvan de trouwe Roodwit supporters staan te watertanden.
Ook het complex en met name de velden liggen er bij tijd en wijlen een beetje triest bij.
Het is een lang seizoen geworden, waarin het eerste elftal uiteindelijk aan het kortste eind trok. De thuiswedstrijden worden gespeeld op een troosteloze hobbelige vlakte waarop vele kale plekken te zien zijn. De doelgebieden zijn heuse zandbakken en menig hoekschop dient genomen te worden vanuit een soort schuttersputje. Het is niet verwonderlijk dat onze hoofdmacht uiteindelijk 1 punt te kort komt om deelname aan de nacompetitie te bewerkstelligen.
Een zeer lang voetbalseizoen met in het najaar van 2017 extreem veel neerslag en ook de vele afgelastingen zorgen op dat moment al voor een moeilijk bespeelbare grasmat. Daar komt bij dat ons hoofdveld niet zoals in de Rotterdamse Kuip maar 1 a 2 wedstrijden per week te handelen krijgt. Veld 1 van sportpark de Nieuwe Gagels krijgt doorgaans 5 wedstrijden per weekend te verduren. En wanneer de KNVB zich, na de afgelastingen van het najaar, genoodzaakt ziet een 6-tal doordeweekse programma's in het voorjaar in te plannen, weet iedereen dat de velden het zwaar te verduren krijgen. Nu hebben we het opeens over 7 of 8 wedstrijden per week op ons hoofdveld te verwerken. Teveel van het goede. Bij deze intensiteit begint zelfs een kunstgrasveld het al zwaar te krijgen.
Halverwege juni kunnen we dan eindelijk afscheid nemen van onze tantaluskwelling! Met groot materieel wordt er uitgerukt. Grote tractoren met maaiers, prikkers, ploegen en zaaimachines betreden onze heilige grond. De gemeente Steenwijkerland heeft zoals ieder jaar weer flink uitgepakt om de mat te vrezen, af te vlakken, in te zaaien en te maaien. Vanaf dat moment staan onze klusclub al te popelen om aan de slag te gaan. Anne, Jan, Robbie, Jos, Meine, Teun, Herrie en Henk zijn nu dagelijks meerdere malen op en rond de velden te vinden. Onkruid wieden en bijzaaien zijn nu dagelijkse kost voor deze mannen. Iedere dag vroeg in de ochtend ronkt de oude groene tractor over het veld om de sproeiers te installeren. Het is een ritueel dat zich elk etmaal driemaal voordoet. Een tijdrovende klus die natuurlijk niet te vergelijken is met het sproeien van het gazonnetje van onze gemiddelde doorzonwoning. En om nog even terug te komen op die 'wereldberoemde' grasmat in de Kuip: Grasmeester Erwin Beltman steekt ziel en zaligheid in de grasmat van de Kuip. "Het vergt nogal wat tijd, kennis en geld om gekroond te worden tot beste grasmat van Nederland". Ieder jaar wordt de grasmat in de Kuip vervangen voor een nieuwe grasmat die op het moment van het aanbrengen exact 18 maanden oud is en afkomstig is uit Limburg.
Dat soort kostbare operaties kunnen logischerwijs niet worden uitgevoerd op sportpark de Nieuwe Gagels. De prestatie van onze klusclub is daarom des te opmerkelijker. Dit was de lokale media van de Opregte Steenwijker Courant ook niet ontgaan toen zij hier onlangs een artikel over schreef. Een enorm compliment aan de mannen die 's ochtends om 7:30 uur de sproeiers installeren, om 10:00 uur gaan bijzaaien, om 13:00 uur de sproei installatie op een ander veld plaatsen, om 19:00 uur het onkruid wieden vervolgens om 23:00 uur nog even de pomp moeten aanzetten. Ik heb diep respect voor deze mannen, waarvan overigens niet eentje zelf nog voetbalt, die het voor de actief spelende leden mogelijk maken om op een prachtig grasveld te kunnen spelen. En dat is het zeker, onze grasmatten zijn groener dan bij de buren!

De velden zijn klaar voor een nieuw seizoen. Komende zaterdag (01/09/18) wacht ons nog de klusdag voor de vrijwilligers waar de puntjes op de I gezet moet worden. De reclameborden en doeken kunnen nog wel een opfrisbeurt gebruiken en dan is vv Steenwijk klaar voor editie 2018/2019.