Jubileumfeest vvSteenwijk groot succes!

20 juni 2023 13:15

De zaterdag stond overdag in het teken van sportplezier voor jong en oud, waarbij eerst de jongste jeugd (mini-kids) in actie kwam. Verder stond onder meer een bootcamp op het programma onder leiding van Wilma Groen, waarvoor de ‘Groene Long’ zich uitermate goed leent. In trek was zeker ook het springkussen en uitermate veel plezier werd er beleefd aan de ‘buikschuifcompetitie’ voor teams van 6-8 personen. Hiervoor hebben zich met name Miranda van Olphen en Renate Mulder organisatorisch ingezet. „Het ging er bij al deze activiteiten niet zozeer om wie de beste was, maar om de saamhorigheid en het onderlinge plezier te bevorderen’, benadrukte jeugdcoördinator Jeroen Dingerdis, die op een geslaagde dag terug keek.
Er werd op deze warme dag ook wel degelijk gevoetbald. Er was een speciaal voetbalduel tussen het huidige Old Stars Walking Football-team en een formatie van voormalige A-junioren uit de jaargang 1974-1976, die hiervoor door Herman Klaster waren benaderd. De vroegere jeugd klopte de walking voetballers van nu met 11-8.
Niet alleen deze voormalige A-junioren beschouwden deze jubileumdag als een reünie, dat gold zeker voor een aantal oud-spelers uit onder meer de gloriejaren van Rood-Wit, dat toen nog in de hoogste afdeling van het amateurvoetbal speelde. Onder meer Frans van der Velden en de toenmalige elftalleider Frans Koolen wisten vele bekenden uit het verleden naar De Nieuwe Gagels te lokken, onder wie oud-doelman Wiebe Westra, ‘grote’ Cees Kist, Wiebe Vonk, Edwin Kraakman, Henk Matthijsen, Ronald Lepez, Klaas de Jonge, Joop Kluin, Pier van Dam en René Groen. Uit een veel eerdere periode was aanwezig de inmiddels 88-jarige Geb Kluin, die later ook nog voorzitter van de vereniging en van de Club van Honderd is geweest.

Feesttent
In de avonduren werd het jubileumfeest muzikaal verzorgd door de vermaarde coverband Lemonade, dat een repertoire voor jong en oud afwerkte en daardoor de stemming er meteen heel goed wist in te krijgen. „Ik heb alleen maar blije en vrolijke mensen gezien”, concludeerde voorzitter Emiel Snip van de supportersvereniging, die de organisatie van dit avondprogramma op zich had genomen.
Om naast de (voetballende) leden ook alle vrijwilligers een ‘onbezorgde avond’ te bezorgen was het team van De Karre bereid gevonden het horeca-gedeelte te verzorgen. „Die keuze hebben we heel bewust gemaakt om ook echt iedereen van de club in staat te stellen het feest mee te beleven”, aldus Snip. Vanwege de onzekerheid door corona werd de voor 2022 geplande viering naar 2023 verschoven. Voorzitter Jan van Rosmalen van de in 1912 opgerichte oudste voetbalclub van Steenwijkerland sprak van een ‘aardige vondst’ om het qua getal aan carnaval denkende 111-jarig bestaan op deze manier feestelijk kleur te geven. Ook hij spreekt van een „geslaagd feest, waarvan bepaalde onderdelen best een jaarlijkse traditie kunnen worden als afsluiting van het seizoen.” Een zeer gewaardeerd intermezzo was het spectaculaire vuurwerk rond de klok van elf uur.

Op de foto van Sieb v.d. Laan:
spelers uit een roemrijk verleden van Rood-Wit vereeuwigd voordat de reünie begon. Van links naar rechts staande Klaas de Jonge, Wiel Westra, Cees de Jong, oud-trainer Jan Derk Brandsma, René Groen, Pier van Dam, Frans Koolen, Theo Reijers, Geb Kluin en Joop Kluin. Gehurkt oud-verzorger Karst Lindeboom, Cees Kist, Frans van der Velden, Wiebe Vonk, Jan van Olphen en Henk Matthijsen.